onsdag 28. august 2013

Sosiale sammenkomster sammen med sorg

Det nærmer seg en ny epoke i livet mitt. På mandag bærer det ut i arbeid igjen. Dolly Parton sin sang "working 9 to 5" spilles på repeat i hodet mitt. 
Sammen med arbeid kommer også en del sosiale begivenheter. Allerede på fredag er en slik begivenhet. Jeg gleder meg og er utrolig glad for å få lov til å delta til tross for at jeg sånn egentlig ikke er begynt enda. 

Så over til en av mange utfordringer som kommer sammen med dødfødsel, sorg, savn og det å være mamma til en gutt i himmelen.
Det nærmer seg ett og et halv år siden han døde. Iløpet av denne tiden har livet mitt sakte men sikkert falt tilbake til det normale. Hverdagen har vært lenge, både med hverdagsgleder, utfordringer og sorg. Denne hverdagen kan jeg etterhvert. Det sosiale livet mitt er nesten som før. Mange av mine venner er fortsatt mine venner, noen har jeg mistet fullstendig kontakten med og andre er sakte men sikkert på vei inn i livet mitt igjen.


Jeg har holdt meg unna store sosiale sammenkomster siden Oleander døde. Missforstå meg rett, jeg ER supersosial av meg, men kun i mine nære kretser, hvor jeg føler meg trygg. Jeg liker meg i flokken min !

På fredag er ikke flokken der. Det er meg og ukjente mennesker som skal bli kjent med meg, og som jeg skal bli kjent med. En viss mengde informasjon er "påkrevd"når man skaper kontakt, knytter bånd og skaper relasjoner med andre mennesker. Denne informasjonen er veldig på generelt plan om tidligere jobb, fritisaktiviteter, familie og barn. 
HVOR MANGE BARN HAR DU? 
Jeg vet jeg kommer til å få dette spørsmålet flere ganger iløpet av kvelden. Jeg har opplevd spørsmålet tidligere og hver eneste gang er jeg like lite forberedt, stammer, stusser og snur meg halvveis vekk. Folk må jo tro jeg ikke er ved mine fulle fem. Det ser tilsynelatende ut som jeg ikke vet hvor mange barn jeg har.. Jeg er klar over dette selv, og blir da enda mer stresset over situasjonen.
Oppfølgingspørsmålet til hvor mange barn har du er HVOR GAMMEL ER BARNA DINE DA? 
Hvis jeg har svart at jeg har tre barn (som jeg har) ,og må fortelle hvor gammel de er ser jeg folk trekker seg unna og blir ukomfortabel når jeg forteller at jeg har et barn som døde.
Hvis jeg sier jeg har to får jeg så uhorvelig dårlig samvittighet for å ikke inkludere lille Oleander i himmelen. Jeg føler meg som verdens verste mor.

Feil blir det uansett. Føler at i en slik situasjon kan jeg bare ikke vinne. Skulle ønske at folk kunne se det på meg, hun har en gutt i himmelen, men hun har det bra så jeg trenger ikke føle meg utilpass i nærheten av henne.. Det hadde vært så mye lettere.

Akkurat nå så lader jeg opp. Jeg lader opp sinnet til å håndtere eventuelle situasjoner som måtte oppstå på fredag. Skal tross alt begynne å jobbe for bedriften så jeg ønsker å gi en godt førsteinntrykk.

Gi meg styrke og mot. Dette skal jeg klare.




10 kommentarer:

  1. Du, jeg sier alltid enda at jeg har en sønn, men han er død. Jeg måtte svare på det evindelige "Å, er det førstemann?" Eh, nei. "å, hvor gammel er førstefødte?" Født død 4 dager før termin. Ble positivt overrasket på en lokal klesbutikk hvor butikkeieren fortsatte samtalen og var..fin. Jeg tar heller en ille berørt person jeg ikke kjenner, enn å late som om Kalle ikke har vært her, det er mye, mye verre..det knaser i sammenføyningene i hjertet bare av å tenke på det. Ja, så kommer mine tårer. Som oftest, av de spørsmålene som kommer, av og til bråttpå. Ja, så kan det hende det blir litt kleint. So? Livet er ikke bare Lykke og Cupcakes..og kanskje kan folk lære seg å deale med tårer også?

    SvarSlett
    Svar
    1. Så godt at man kan bli positivt overrasket over mennesker. Er enig med at mennesker må lære seg å deale med tårer også som du sier.
      Jeg er heller ikke komfortabel med å late som Oleander ikke har eksistert. Han er og blir sønn!

      Takk for innspill og svar
      Klem fra meg

      Slett
  2. Kjenner meg igjen i følelsene dine! Ønsket ofte at det bare står skrevet i pannen min at jeg har et barn i himmelen... Var tøft å levere gutten min i barnehage og de spurte om han hadde søsken. Jeg følte ikke for å fortelle om dødfødselen... Det var gutten min sin dag. Så det jeg sa var at jeg er faktisk gravid med tvillinger. Følte meg dårlig for å ikke inkludere Linnea min...
    Masse lykke til på fredag <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Kan tenke meg at det var vanskelig. Linneaen din er med deg i hjertet uansett. Selv om jeg ikke er komfortabel med å utelate Oleander har det hendt at jeg har gjort det. Det er ikke alle dager og situasjoner det passer for meg.

      Klemmer til deg!

      Slett
  3. Nok en gang beskriver du noe som kunne vært tatt ut av mitt hode! Tror aldri sosial "bli-kjent-snakk" vil bli det det engang var for oss som har barn i Himmelen... Det "passer" sjelden å fortelle om Simen, men jeg pleier å gjøre det likevel, ellers kommer den dårlige samvitigheten krypende.. Vi må leve med sorgen og barnet i hjertet hver dag, så da får de vi snakker med bare finne en måte og takle svaret vårt på når de lurer på antall barn! Vet det ikke alltid er like lett å få sagt likevel, altså! Lykke til til fredag og takk for at du deler og setter ord på sorg og kjærlighet overfor Oleanderskatten din <3
    Klem fra Simens mamma

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, regner med jeg ikke er den eneste englemammaen med de tankene og følelsene. Har forstått etterhvert at vi med himmelskatter deler mer enn de fleste.

      Tusen takk. Skal prøve å kose meg alt jeg kan i morgen.

      Mange klemme til deg :)

      Slett
  4. Kjære gode deg! SÅ lenge siden jeg har vært innom - og sendt deg noen gode ord. Jeg har tatt fullstendig sommerferie...og det har vært veldig godt. Jeg håper din sommer også har gjort deg godt...Også kommer jeg inn her og blir litt "blown away", for du skriver utrolig godt om noe som er så veldig vanskelig å faktisk sette ord på. Så kan jeg så godt forstå...de sosiale, hyggelige, men så altfor vanskelige settingene...mange ganger. Jeg er så takknemlig for denne bloggen, for deg, for at du er så ærlig og skriver om de vanskelige tingene. takk. jeg ønsker deg en flott helg - også håper jeg at ikke tanker på jobb og "nine to five" stresser deg for mye...mange klemmer til deg <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig å se deg tilbake her hos meg! Blir alltid så glad når jeg ser du har lagt inn en liten kommentar til meg :)
      Sommeren våres har vært fin men preget av utfordringer på flere plan. Nå ser imidlertid det meste ut til å ordne seg! phuu... Tøft når alt står på, men gu så fantastisk når det går veien.

      Godt å ha deg tilbake i blogg-verden. Venter alltid i spenning på de fantastiske innleggene dine :)

      Masse god helg til deg og dine
      Klem fra meg

      Slett
  5. I dag er første arbeidsdag. Hvordan har det gått?

    Jeg tror ikke du er alene om å synes slike situasjoner er vanskelige, jeg tror det er ganske vanlig.

    Et kjent triks er å vri slike spørsmål over på den andre slik at oppmerksomheten rettes mot denne. De fleste synes det er stas å snakke om seg selv. Eller kun jobben. Ikke alle er komfortable med å blande privatliv og jobb, korte svar om det private sender vel signaler om dette.

    Håper det har gått bra med deg i dag!

    Ønsker deg en god helg!

    SvarSlett
  6. Takk for gode tips! De ble tatt i bruk og kvelden gikk veldig fint. Kun et par ubekvemme situasjoner (og det er ikke gale:) Jeg ble tatt veldig godt i mot, så morgendagen (som er første arbeidsdag) tror jeg kommer til å gå strålende!
    Gleder meg :)

    Håper du og dine har hatt en fin fin helg !

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...